Wednesday 23 March 2011

AmALAn yAng pALiNg DiciNTAi ALLAH S.WT

pagi tadi masa tengah baca sebuah buku yang dibeli di Harris baru2 ni bertajuk Ibadah Yang Menakjubkan > Amalan yang Paling Dicintai Allah s.w.t., saya sangat2 tertarik dengan satu tajuk seperti entry diatas.. sangat2 tertarik untuk berkOngsi dengan kOrang semua. sebagai umat Islam, mesti kita nak taukan amalan-amalan apa yang paling Allah suka jika kita buat.. ni ada sedikit perkOngsian dari saya sebagai rujukan kita bersama.. sharing is caring kan =)
diriwayatkan dari Muaz bin Jabal r.a., bahawa dia berkata:
"Saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w., 'Amalan apakah yang paling dicintai oleh Allah s.w.t.? Rasulullah s.a.w. pun menjawab "Engkau mati dalam keadaan lidahmu basah Oleh Zikrullah" (Hadis Riwayat Ath-Thabrani dalam Al-Mu'jam ALKabr DAN Ibnu Hibban)


sO, kita dah tau kan amalan yang paling dicintai Allah s.w.t. kan. sekarang kita tanya dalam hati masing-masing sama ada kita mampu lakukannya ataupun tidak. jadilah Orang pertama yang menerapkannya dalam diri, jadilah Orang pertama yang melaksanakannya saban hari. jadikan zikir kepada Allah s.w.t. sentiasa dekat di hati kita. amalkanlah selalu...
hakikatnya zikir ni lebih baik dari kita asyik mengeluh bila terkena sesuatu musibah.. ni sebagai peringatan buat kita semua..
Rasulullah s.a.w. bersabda :" Tidak satu kaum pun yang berzikir kepada Allah, melainkan para malaikat akan mengelilingi mereka; rahmat (kasih sayang) menyelimuti mereka; kemudian ketenangan pun akan datang kepada mereka; serta Allah pun akan mengingati mereka di depan makhluk-makhluk yang ada disisi-Nya". (Hadis Riwayat Muslim, At-Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)
bila kita baca hadis tu, berbunga-bunga kan hati kita. alangkah indahnya dikelilingi para malaikat, diselimuti dengan kasih sayang, disirami dengan ketenangan dan disebut oleh Allah s.w.t. di depan para makhluk disisi-Nya.. Ohh indahnya.. saya sangat-sangat teringin nak rasa keindahan tu.. teringin sangat2 Ya Allah..
ni ada sedikit ilmu n panduan zikir harianutk kita bersama.


kalau agak kecik tulisan tu, kOrang jenguk la entry sblm ni.. 'zikir-zikir harian'

last but nOt least, meh la kita tanamkan semangat berzikir tu dalam diri kita. InsyaAllah kita akan menemui keajaiban yang menakjubkan..

No comments:

Post a Comment