Monday 21 March 2011

adab berdOa ^^

dOa adalah Otak kepada ibadat.. saya pasti kita semua kat sini mesti kerap berdOa kan.. x kira la lepas sOlat ke, time susah ke, time senang ke, tapi kita pasti akan berdOa kepada Dia yang Esa kan.. sebagai cOntOh time kita sOlat, setiap bacaan yang kita baca tu merupakan satu dOa tau.. pas sOlat kita dOa lagi. kalau sOlat fardhu 5 waktu, maknanya kita berdOa 5 kali.. wahhhh..banyaknya kita berdOa.. best kan.. tapi, ada tau Orang yg x berdOa. Org yang sOmbOng je tau yg x berdOa.
fOrget abOut that, kat sini sy just nak sharing ddengan kOrang semua tentang adab2 yang sepatutnya dilakukan semasa berdOa.. mudah-mudahan permintaan atau dOa kita ni dipandang Oleh Allah SWT sebagai permintaan ikhlas yang patut dimakbulkan.
1. memulakan dOa dengan zikir
2. berdOa pada waktu yang mustajab
3. berdOa dalam keadaan menghadap kiblat
4. merendahkan suara, antara berbisik dan suara yang jelas
5. tidak memaksa2 diri bersajak ketika berdOa
6. rasa rendah dir, penuh pengharapan dan rasa takut kepada Allah SWT
7. yakin akan pergantungan terhadap-NYA, yakin dOa akan dimakbulkan tetapi tidak kecewa jika
dOa belum dimakbulkan
8. memusatkan perhatian terhadap apa yang sedang didOakan dan lebih baik jika memahami kalimah
dOa yang dibaca

untuk pengetahuan tambahan, para Ulama pernah menyebut tentang waktu yang terbaik untuk berdOa.. antaranya adalah pada hari Jumaat, hari Arafah, pada waktu sahur, antara azan dan iqamah, antara khutbah Jumaat pertama dan kedua, ketika hujan lebat, ketika sedang sujud, sepanjang bulan Ramadhan, ketika dizalimi dan sepertiga malam..

No comments:

Post a Comment