Tuesday, 24 May 2011

rupanya kentang ni bnyk khasiatnya ea. jOm kita terjah apa en. POtatO leh buat!

apa niiii??????


kentang la kan

tengah hari tadi masa ida tengah belek2 majalah Anis yang dah dibeli Sabtu lepas, rasa cam tertarik pulak dengan satu bahagian dalam majalah tu. 'Sihat Anggun'. dalam sihat anggun tu dia cakap pasal kebaikan kentang atau lebih sinOnim dengan nama en. pOtatO. dia cakap ahli gusti sumO (ala yg badan cOmey2 debab tu) banyak makan kentang sb dOrang nak besarkan dan tambahkan berat badan dOrang. errrmm.. makan kentang leh tambahkan berat badan ea. sO, sape2 yg nak tambah berat badan termasuk ida sendiri leh la makan kentang bnyk2 kan..
nak tau lagi x apa khasiat kentang a.k.a Incek pOtatO? haa..ni diaaa..

  • membantu penghidap darah tinggi - dalam kentangkan ada vitamin Cdan B. sO, dia dapat membantu merendahkan kolesterOl dan membaiki fungsi insulin dalam tubuh sekaligus dapat merendahkan tekanan darah. tapi... kalau kOrang dapat darah tinggi sebab kencing manis, terpaksa la dapatkan nasihat dOktOr dulu ablm mkn kentang. takut nanti ada effect lain.. kan ke susah..
  • baik untuk fungsi Otak - macam yg kita tau, Otak kita banyak bergantung pada paras glukOsa, bekalan Oksigen, vitamin B kOmpleks dan sesetengah hOrmOn serta asid lemak seperti Omega-3. dalam kentang, ada semua yang Otak kita perlukan. hebatkan kentang. kentang mengandungi zat besi yang membantu fungsi Otak. selain tu, kentang juga kaya dengan fOsfOrus dan zink yang sangat baik untuk Otak kita. meh la kita makan kentang untuk kebaikan Otak.
  • baik untuk penghadaman - kentang padat dengan kabOhidrat yang baik untuk penghadaman. kentang sangat baik untuk bayi dan mereka2 yang xbOleh makan makanan pejal. kentang juga tinggi dengan serat dan baik untuk mereka yang selalu ada masalah sembelit..
  • baik untuk kecantikan kulit - kalau yang ni mesti ramai nak tau kan. kentang sangat baik untuk kecantikan kulit kita. vitamin C dan B kompleks, mineral seperti pOtasium, fOsfOrus dan zink sangat baik untuk kulit. kentang mentah yang dilecek dan dicampur dengan madu sesuai dijadikan pupur wajah. ia dapat membantu menyembuhkan jerawat pada kulit. ajaib kan. jimat duit lagi. pastu kulit yang melecur juga dapat disembuhkan dengan menyapu pupur yang kita buat tadi tu. sangat jimat.
sebenarnya banyak lagi khasiat kentang ni. dia juga baik untuk cirit birit dan penyakit skurvi iaitu akibat kekurangan vitamin C. Ok la. selamat membaca! dan terima kasih sebab sudi baca =)

10 comments:

  1. ohhh..patut la darah tinggi abg dah takda..sebab kentang rupe nye...hehe :)

    ReplyDelete
  2. hahahaa..bnyk makan kentang ke? hihi..

    ReplyDelete
  3. xdela byk pun..tp suke jugak kentang..tp badan makin comel plak kuat makan kentang ni..hahaha

    ReplyDelete
  4. mmg la.. kan dang dah cakap kat atas tu kentang ni boleh tambah berat badan. mcm ahli sumo tu..

    ReplyDelete
  5. uih..patut la..huhu..dah x hensem la mcm ni..kena diet balik ni..huhuhu..

    ReplyDelete
  6. hahahaha..abis la kalau along dang ni nak diet balik. terpaksa la puasa makan kan :p

    ReplyDelete
  7. tu la..tp x kuat mkn pun sebenarnye dik..pagi je sarapan..tgh hari jarang mkn..mungkin sebab pagi2 dah makan sarapan berlauk kan kentang tu yg buat badan naik kot..hehehe,,

    ReplyDelete
  8. lagi info tentang kentang di SIHAT SELALU - Kentang dan Keledek

    ReplyDelete