Friday 9 September 2011

ketahui 6 manfaat berjalan kaki

assalamualaikum.. tak jawab dOsa, kalau jawab, kite sayang kOrang. uuuu...selamat petang sumer.. petang ni tak tau nak wat pe.. habiskan masa dengan blOgging jew.. kali ni kite nak kongsi dengan kOrang satu senaman yang sangat2 mudah..

mesti kOrang nak tau kan senaman apa yang dimaksudkan. tapi kite leh agak dah yg kOrang dah tau awal2 bila tgk entry kite.. ok la. walaupun korang dah tau, kite tetap gedik jgk nak bgtau. senaman tu adalah BERJALAN KAKI. bukan berjalan tangan okeyh!.. macam yang kita tau, senaman ni sangat2 lah mudah dan cepat bagi sesape yang nak bakar kalori. korang x perlu lagi dah nak amik minyak tanah dgn mancis untuk bakar kalori kOrang yg berkilo2 tu... kuikuikui.. ok sorry.

jOm kita terjah apa pekdahnyer kalau berjalan kaki ni..

gambar hiasan dari abang google


1. dapat menyihatkan jantung
wahhhh... sangat2 baik ye berjalan kaki ni. dengan hanya berjalan kaki laju, ia dapat mempercepatkan aliran darah ke koroner jantung. bila berjalan laju juga, tekanan darah boleh menjadi lebih rendah selain dapat mengurangkan risiko berlakunya darah beku di pembuluh darah ke jantung.. hebat kan..

2. berat badan lebih stabil. yeayyy!!
seriOusly, bila selalu berjalan kaki, kadar metabOlisme badan kita dapat ditingkatkan. berkilo-kilo kalori dalam badan akan terbakar dengan hebatnya bila metabolisme tubuh meningkat sehingga peningkatan berat badan sukar berlaku. waahhhh.... *kena bgtau 'Aaron Aziz' kite la sb dia cakap berat badan dia dah naik*

3. menurunkan berat badan *yg ni kite xnak*
bagi mereka yang mengalami masalah berat badan, cepat2 la p berjalan2.. mampu untuk turunkan berat badan tau.. *Aaron Aziz kite, cepat baca neyh*

4. mencegah Osteoporosis
dengan berjalan kaki laju, boleh memperkuatkan otot badan serta tulang. individu yang sering melakukan senaman dan cukup sumber kalsium di dalam badan boleh terhindar daripada ancaman kereputan tulang sehingga usia 70 tahun.

5. meredakan sakit lutut
salah satu cara untuk meredakan sakit lutut adalah dengan berjalan kaki. untuk penghidap osteoarthiris, disarankan melakukan senaman berjalan kaki berselang seli agar sendi tidak terjejas.

6. meredakan tekanan
berjalan kaki laju dapat menggantikan ubat anti tekanan yang diambil secara rutin. 


last but nOt least, JOM JALAN!

No comments:

Post a Comment